Genuin Resurs

Proaktiv stresshantering

Proaktiv stresshantering

Proaktiv stresshantering

HittaBalansen undervisar och lär personalgrupper om stress, för att de senare när stressen blir ett problem, ska känna igen varningssignalerna och ha fått kunskap om olika verktyg de kan använda.

Kan man säja att det är proaktiv stresshantering?

Proaktiv stresshantering… 

Vi tittar på uttrycket lite mer ingående:

Proaktiv – betyder förebyggande eller förutseende, något som på förhand förhindrar en förutsebar (oönskad) framtida situation. Alltså något man gör innan det man befarar har hänt.
Ett vardagligt exempel på en proaktiv åtgärd som de flesta av oss känner till är att köpa en brandvarnare. En liten investering vi gör, fast vi hoppas att det aldirg ska börja brinna.

Stresshantering – handlar däremot om något man gör för att hantera ett problem som redan finns, man hanterar stressen.

Min invändning mot uttrycket proaktiv stresshantering är att orden riktar sig mot olika tidsaspekter – före och efter att stressen blivit ett problem.

Jag vill hellre säga; PROAKTIVT ARBETE RUNT STRESS, eftersom vi utbildar och samtalar med olika personalgrupper om hur just dom ska hantera stressen innan den visat sitt fula tryne. Stressen påverkar hela lissituationen – arbete, fritid, och familj är olika delar som påverkar varann.

Arbeta proaktivt och förberedande!

Jag läste i en blogg att vi svenskar ofta tror att vi kan slippa problem genom att förneka och förtränga de behov som finns, men som ännu inte hunnit bli akuta.

Det är just i det skedet, innan problemet blivit akut, som företagsledare, HR-avdelningar eller personalchefer kan tjäna som mest på att arbeta proaktivt och förberedande. Att arbeta förberedande med den problematik som olika individer på en arbetsplats har runt stressen i livet, är både kostnadseffektivt och positivt för arbetsmiljön och de som finns på arbetsplatsen.

Arbeta med hela personalgruppen! 

Att arbeta med arbetsgrupper runt stressen har många fördelar:
– Gruppdeltagarnas kompetens tillvaratas.. Man lär av andras erfarenhet.
– Det blir lättare och mindre tabubelagt att tala om stress – ”alla verkar ju ha det stressigt ibland”.
– Nya förhållningssätt och strategier integreras lättare på arbetsplatsen.
– Arbetsgruppen kommer närmare varandra och lär känna varann lite mer på djupet.
– Arbetssättet är kostnadseffektivt.

Var proaktiv – för dina medarbetare och för en bättre arbetmiljö!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 × 5 =