Genuin Resurs

Datakrångel = stress

Datakrångel = stress

Datakrångel = stress

Orsak till stress!

Stäng-av-datornFöre jul stängdes Hitta Balansens hemsida ner, det berodde på att jag inte uppfattat den information som jag fått från webbhotellet = betalat för fel underdomän. Vad det berodde på är inte så viktigt, det jag vill belysa är de konsekvenser det fick.
Nu finns en ny hemsida på plats men den oro, stress och frustration det inneburit att ordna det, är fokus för det här blogginlägget.

När jag upptäckte att hemsidan inte fanns längre började arbetet med att ta reda på varför, om den kunde återskapas mm. Jag är ingen teknisk, ffa inte någon datateknisk person, så jag behövde hjälp. Jag hade tur på det viset att jag hade en kontakt som tidigare hjälpt mig med min andra hemsida för GenuinResurs och som kunde hjälpa mig även nu. Tack Alice!

Det är först när något inte fungerar som man blir medveten om dess betydelse = SANT.

Egen företagare utan hemsida = inte bra

Det är naturligtvis inte bara egna företagare som lider av att tekniken inte fungerar. Det är en av de mest frekventa anledningarna till stress på de flesta arbetsplatser.
Vad som stressar beror på hur arbetsplatsen ser ut, men det kan vara:

 

  • Utan dator fungerar inte marknadsföringen (små företag)
  • Datorn stör i det ordinarie arbetet, t.ex. genom ”mejlpling” och annat som pockar på uppmärksamhet
  • Skrivaren funkar inte , finns långt borta, många använder samma skrivare mm.
  • Datoranvändaren är inte bekväm med tekniken bakom, behöver support vid varje litet fel och måste kanske vänta på det.

Listan kan göras mycket längre…

Trots att vi idag är så beroende av en dator som fungerar prickfritt, är en modell som vi förordar, ffa på något större företag, att skapa forum där arbetstagarna kan träffas och prata. Komma överens om hur man ska förhålla sig till tekniken och varandra. Rutiner för hur man ska svara på mejl, hjälpa varandra med enkla dataproblem mm. kan betyda mycket för att en arbetsgemenskap ska fungera bättre och medarbetarna slippa stressa upp sig på småsaker. Att jag skriver småsaker betyder inte att dom är oväsentliga utan att dom är relativt lätta att lösa.

I Hitta Balansen arbetar vi med människor och inte teknik, men det är ofta det kommer upp att det är tekniken som leder till stress och irritation. Att prata med varandra, lära känna sina arbetskamrater och deras behov och kompetens är en bra början för att i framtiden kunna hantera stressiga situationer på sin arbetsplats.

Det är med glädje, stolthet och lugn som jag presenterar Hitta Balansens nya hemsida.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − fjorton =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.