Genuin Resurs

Förberedelse inför stresshantering

Förberedelse inför stresshantering

Förberedelse inför stresshantering

Det börjar med utbildning!

Det finns, som jag ser det, inga genvägar till ett framgångsrikt ”hanterande” av vilken situation det än må vara – man måste ha kunskap om vad som gäller.

Hitta Balansen är egentligen inte ett program för stresshantering, utan ett arbete som behöver göras INNAN stressen behöver hanteras = själva stresshanteringen. Senare, när det är skarpt läge, och man har kunskap, kan man framgångsrikt klara situationen på bästa sätt.

Hjälp till självhjälp!

Hitta Balansens mål är inte att hjälpa olika personalgrupper att hantera sin stress, utan att ge personalen förutsättningar för att själva kunna hantera den uppkomna situationen. Vi vill inte hantera stressen åt er utan  tillsammans med en grupp lära er vad som är viktigt för just er.

  • hitta ballancenPersonalmedverkan – tillsammans med en grupp på den aktuella arbetsplatsen utformar vi gemensamt ert unika arbetssätt.
  • Delaktighet – vi lär varann och lär av varann.
  • Verksamhetsanpassning – workshopserierna har fokus på, och hittar lösningar som passar er situation och era förutsättningar.

 

 

Hela livet ! 

Arbetet är en del av livet, en viktig del, men inte allt. Stressen på arbetet påverkas av hela livssituationen – arbete, familj och fritid. Hitta Balansen innehåller inte bara teoretiska delar som symtom och orsaker, kännetecken och varningssignaler runt stress, utan har en tydlig inriktning på att alla i gruppen har erfarenheter som andra kan lära sig något av. Vi vill under allt vårt arbete vara tydliga med sambandet mellan livets olika ”delar”, försöka belysa och undersöka hur sambandet mellan arbete, familj och fritid kan se ut och hur man kan hitta balansen i sitt eget liv. Alla i gruppen får, i den mån det känns riktigt, dela sina erfarenheter och lösningsmodeller.

För att kunna hantera en situation måste man först bli medveten om vilka komponenter man måste ta hänsyn till. 

Genom undervisning, delande av erfarenheter och anpassade verktyg hittar vi tillsammans med gruppen många olika sätt att hantera stressen. Sätt som är individ- och verksamhetsanpassade.

Ingen person är en ensam ö!

En verksamhet består, liksom en organism av många delar – alla är beroende av och påverkar varann. Det är naivt att tro att om en medarbetare mår dåligt på grund av stress eller något annat, är det bara ett individproblem. Kanske inte alla, men många påverkas, både praktiskt och känslomässigt.

Att gemensamt dela med  sig av svårigheter och lösningar är det som gör att grupparbete runt stress är så givande. Genom att utbilda en grupp och på så vis förebygga stress får man många fördelar på en gång till ett billigt pris:

  • Personalgruppen blir tajtare, har hört och lärt sig samma sak, som de sedan enklare kan sprida vidare.
  • De har fått lära sig hur de kan hjälpa varann och se varandra som resurser.
  • De lär känna varann bättre, blir tryggare på sin arbetsplats.
  • Delaktigheten ökar insikten om allas betydelse för en bättre arbetsmiljö.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

arton − sexton =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.