Genuin Resurs

Marknadsföring

Marknadsföring

Marknadsföring

Marknadsföring – hur då?

Marknadsföring är en central men också svår del av arbetet som entreprenör. Rätt marknadsföring = fler kunder = större lönsamhet.

logga_färg_400x400_för-webb

 

När jag startade mitt företag, GenuinResurs, bestod min marknadsföringsstrategi av att bygga förtroende. Genom många möten med en presumtiv kund ville jag att hen skulle förstå att jag var en person som de kunde lita på. Visst hade jag också en relativt bra hemsida, snygga visitkort, broschyrer och annat informationsmaterial, men det var förtroendet som var grunden. Detta gjorde naturligtvis att införsäljningsfasen blev lång.

Det är skillnad på att sälja produkter och att sälja tjänster. Det är mycket lättar att övertyga en kund om ”varans” värde eller förtjänst om det är något kunden själv kan se, ta på eller prova.

Det som gjorde det ännu svårare för mig att vara tydlig och på ett enkelt sätt förklara min tjänst, var att jag ville vara tydlig med att tjänsten kunde verksamhetsanpassas. Alltså se ut som kunden ville och hade behov av. Att de orden är viktiga för mig grundar sig på det jag fick lära mig på arbetsterapeututbildningen; Gör en analys först, så att åtgärderna blir de rätta. Det finns många sätt att beskriva samma sak, som t.ex; Utan spaning – ingen aning!   Eller;

”Alla människor är unika – därför jobbar jag olika”.

Sedan i höst har jag delat upp mitt arbete med GenuinResurs i två delar för att bli mer tydlig.

hitta ballancen

 

Hitta Balansen är ett förberedande arbete, där en grupp på en arbetsplats får utbildning och verktyg så de själva eller tillsammans i gruppen på ett konstruktivt sätt kan hantera den stress de möter.
Vi erbjuder workshops och workshopserier för att förbättra deras förutsättningar för framgångsrik stresshantering.

genuin-resurs-verksamhetsutveckling

 

Hitta Modellen är ett processarbete där en grupp på arbetsplatsen under min ledning får arbeta med verksamhetsutveckling på ett sätt som passar dem och deras arbetssituation. Hitta Modellen ser fortfarande olika ut beroende på kundens behov, (jag ser det som ett försäljningsargument) men jag marknadsför inte Hitta Modellen längre, trots att jag fortfarande jobbar med verksamhetsutveckling.

 

Skapa förtroende genom Hitta Balansen –

det är min nya marknadsföringsstrategi!
Tidigare byggde jag förtroende genom personliga möten – det krävs många möten för att bygga förtroende. Nu inriktar jag mig på att göra ett bra jobb med Hitta Balansen. På så sätt blir det gedigna, engagerande och kompetenta arbete jag visar där, det som ger tilltro till mig som arbetsterapeut, utbildare och inspiratör. Min önskan är att kunden ska tänka; ”Fungerar det så bra att ha henne som ledare i Hitta Balansen, skulle hon nog kunna hjälpa oss med vårt utvecklingsarbete och de olösta frågor vi har i verksamheten”.

På så vis blir Hitta Modellen merförsäljning till Hitta Balansen.

Allt bygger på förtroende.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem × tre =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.