Genuin Resurs

Proaktivt arbetsmiljöarbete

Proaktivt arbetsmiljöarbete

Proaktivt arbetsmiljöarbete

Arbeta proaktivt!

Det är alltid svårt att försöka föklara varför ett fungerande företag ska arbeta proaktivt. Att redan innan det finns något specifikt problem, som stress eller sammarbetssvårigheter, arbeta med att hitta strategier så att personalen ska vara förberedda på det som eventuellt väntar runt hörnet. Vet man vilka varningssignaler man ska vara uppmärksam på och hur man ska agera, klarar man sig bättre.

proaktivDu ska få fyra anledningar att arbeta proaktivt, som förhoppningsvis kan peka på det förnuftiga i att tänka och agera proaktivt.

Du har tid att förbereda arbetet!

Ett arbete som kan planeras ordentligt innan det utförs ger mycket bättre resultat.
”Utan spaning – ingen aning” med det menar jag att om du inte gör ett gediget förarbete, kan du inte säkert veta om de åtgärder du vidtar är de rätta eller leder till det resultat du vill ha.

Du har initiativet och dina mål styr arbetets utformning!

Om du arbetar proaktivt är det de behov, förutsättningar och mål som finns på arbetsplatsen som styr.

De akuta insatser som måste vidtas om någon i personalen uppvisar stressrelaterade problem, är oftast individuella och utförs av någon som inte har någon insyn i verksamheten. Arbetsplatsen lämnas utanför!

Ingen människa är en isolerad utan alla finns i ett sammanhang – i det här fallet arbetsplatsen. Alla som finns där påverkas mer eller mindre. Fördelen med att arbeta proaktivt med alla på arbetsplatsen är bla att du och gruppdeltagarna själva, utifrån er situation, styr arbetets utformning = ni har initiativet.

Du kan prioritera utifrån organisationens behov!

Under en workshopsserie med Hitta Balansen verksamhetsanpassas arbetets inriktning så att du cch dina medarbetare får ut mesta möjliga av insatsen.

Dina pengar används effektivt!Väl använda pengar

I slutänden brukar det ändå vara pengarna som styr. Vad kostar det?

Att arbeta proaktivt i grupp är väldigt kostnadseffektivt!

Man brukar prata om hårda värden = pengar, siffror som är lätta att räkna med, och mjuka värden = kringkostnader som är svåra att räkna på.

Hårda värden:

En person som blir sjukskriven 2 veckor för stressrelaterade problem kostar arbetsgivaren ca 40.000:- Då räknar jag med sjuklön, vikariekostnad och samtalsstöd. Satsar man istället på att arbeta proaktivt med en workshopserie 3 x 1 timme med 15 deltagare är kostnaden (om man väljer att samarbeta med Hitta Balansen) bara 2000:- per person. I den kostnaden ligger då kursavgiften samt förlorad arbetsinkomst.

Mjuka värden:

Exempel kan vara; produktionsbortfall, inskolningsostnader för en vikarie, andra stressrelaterade problem pga ökad arbetsbelastning för ordinarie persnal, negtiv påverkan på kunderna som möter en ny person mm.

Har du råd att låta bli?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 1 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.